مطالب و اخبار

انواع گره‌ها در فرش ایرانی

گره‌ فرش ایرانی

امروزه فرش ایرانی یا قالیچه ایرانی قطعا در صدر لیست خرید سوغاتی در ایران قرار دارد. در حالی که تنوع طرح‌ها و رنگ‌های فرش ایرانی بی‌پایان است و در بازه‌های قیمتی متفاوتی عرضه می‌شود، منسوجات دست‌باف و فرش‌های دستباف دیگری نیز وجود دارند که قابل توجه هستند و بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند آن‌ها را برای انتخاب‌های متنوع خود خریداری کنند.

در اینجا به منظور آشنایی بیشتر با انواع گره‌ها در فرش ایرانی لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید.

 

فرش ایرانی

آشنایی با فرش ایرانی

در بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی باید بدانید که بهتر است قبل از ورود به ایران کمی در مورد انواع فرش ایرانی مطالعه کنید یا حداقل سعی کنید تا زمانی که در تهران پایتخت هستید با انواع فرش آشنا شوید و فرصت مقایسه تنوع نقوش و گره‌های موجود در هر فرش را بررسی کنید.

این جستجو لذت شما را از بازدید از کاخ‌های سلطنتی در تهران افزایش می‌دهد، زیرا به فرش‌های کمیاب و زیبای اختصاص داده شده به پادشاهان توجه خواهید کرد. همچنین می‌توانید از موزه فرش ایران در مرکز تهران دیدن کنید که مجموعه‌ای نفیس از قالی‌های عتیقه کشور را در خود جای داده است.

استادانه‌کارترین و در نتیجه گران‌ترین قالی‌ها، قالی‌های ابریشمی با گره‌های بسیار ظریف و وزن بسیار سبک‌تر نسبت به سایر فرش‌های هم‌اندازه است. فرش‌های پشمی معمولاً ارزان‌تر، اما سنگین‌تر از فرش‌های ابریشمی هستند و در طرح‌ها و رنگ‌های متعددی عرضه می‌شوند.

اگرچه این قاعده خاصی نیست، اما معمولاً قالی‌های تبریز و قم جزو گران‌ترین قالی‌ها هستند، در حالی که می‌توان قالی‌های شگفت‌انگیز کاشان، یزد، کرمان یا نایین را در رده‌های مختلف قیمتی یافت.

در بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی باید بدانید که فرش‌های عشایری مانند قشقایی، بختیاری، ترکمن و بلوچ از کم‌هزینه‌ترین قالی‌ها هستند که به دلیل گره‌های بزرگ‌تر و طرح‌هایی که از خود دارند، بسیار شناخته شده هستند. ما از فرش‌های عشایری بختیاری لذت می‌بریم، زیرا قوانین خاصی مانند تقارن و تن رنگ‌های پایدار در آن‌ها شکسته شده است.

گاهی اوقات به طرز لذت بخشی شکل یک پرنده یا حیوان کوچک را می‌بینیم که در بین الگوهای منظم پنهان شده است.

همانقدر که ما عاشق کمال یک قالی ایرانی شیک، مانند قالی‌های پر زرق و برق تبریز هستیم، از سادگی و تنوع قالی‌های عشایری سیر نمی شویم. به خاطر داشته باشید که اکثر قالی‌های عشایری به دلیل استفاده از نخ‌های پشمی ضخیم‌تر، سنگین هستند، زیرا قبل از مهاجرت باید در زمان معینی تمام شوند.

 

بررسی انواع گره‌ها

چند نکته مفید در رابطه با انواع گره‌ها در فرش ایرانی

در بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی بهتر است هنگام خرید فرش دستبافت به پشت آن نگاه کنید. گره‌ها باید از نظر اندازه و تراکم تقریباً یکسان باشند. مخصوصاً هنگام خرید یک فرش سایز بزرگ، آن را در هر دو جهت از وسط تا کنید تا مطمئن شوید که ابعاد آن دقیق است و مثلاً یک سر آن از انتهای دیگر پهن‌تر نیست.

این اتفاق در برخی از فرش‌های دست‌بافت می‌افتد، زمانی که گره‌ها در طول فرآیند بافت متفاوت هستند.

نکات زیادی در خرید فرش دستباف وجود دارد که فقط متخصصان آن را می‌دانند و اگر قصد دارید پول زیادی روی قالی سرمایه گذاری کنید، بهتر است به طور کامل مطالعه کنید یا یک متخصص استخدام کنید.

آخرین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما کنیم این است که اندازه‌گیری مساحت اتاق خود و شاید تعدادی عکس از مبلمان را همراه خود داشته باشید، تا بتوانید هنگام گم شدن در میان رنگ‌ها و طرح‌های بی‌پایان تخیل و تصور بهتری داشته باشید.

 

در بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی باید بدانید که وقتی نوبت به تشخیص کیفیت فرش ایرانی یا شرقی می‌رسد، عوامل مختلفی که شامل تعداد گره فرش چقدر است، دخیل هستند.

چرا تعداد گره مهم است؟ زیرا نه تنها میزان کار انجام شده در ایجاد خود قطعه را نشان می‌دهد، بلکه نقش فوق العاده ای در کیفیت نقش مایه فرش دارد که به آن طرح یا نقش تزئینی نیز می‌گویند. رایج‌ترین اندازه گیری برای فرش‌های شرقی و ایرانی، گره در هر متر است که اغلب به عنوان KPI فرش از آن یاد می‌شود.

این معادل پیکسل‌هایی (نقاط) است که صفحه کامپیوتر یا تلویزیون را تشکیل می‌دهند، جایی که پیکسل‌های بیشتر تصویر دقیق‌تری ایجاد می‌کنند و درست مانند تلویزیون‌های گران‌قیمتی که دارای تصاویر بسیار واضح و شفاف هستند، هر چه نقش فرش مشخص‌تر باشد، احتمال اینکه فرشی باکیفیت و با ارزش باشد، بیشتر می‌شود.

بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی

در بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی عوامل موثری ذکر شده است که به شرح زیر است:

  • نحوه شمارش KPI

اندازه گیری گره فرش در هر متر معمولاً با شمارش تعداد گره‌ها در هر مترمربع در پشت فرش انجام می‌شود، جایی که می‌توان آنها را واضح‌تر دید. اکثریت قالی‌فروشان شرقی و ایرانی ابزار اندازه‌گیری مخصوصی را در اختیار دارند که کار را آسان‌تر می‌کند، که اساساً یک خط‌کش مربع پنجره‌ای 1 متری است که علامت‌گذاری آن به این کار کمک می‌کند.

شمارش گره‌ها با اندازه گیری تعداد گره‌ها در 1 متر مربع به صورت عمودی و افقی شروع می‌شود، سپس این دو عدد را در یکدیگر ضرب می‌کنیم تا KPI نهایی به دست آید. با این حال، گره‌ها در برخی از فرش‌ها می‌توانند تا حدودی فریبنده باشند، به همین دلیل است که گاهی اوقات بهتر است این موضوع را به متخصصان فرش شرقی بسپاریم که می‌دانند به دنبال چه چیزی باشند.

 

شمارش تعداد گره‌ها

  • انواع گره

در بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی باید بدانید که در طول تولید فرش، تعداد زیادی از بافندگان از گره ترکی (غیوردس) یا گره فارسی (سنه) استفاده می‌کنند. گره فارسی یک گره نامتقارن است در حالی که گره ترکی متقارن است.

معمولاً گره‌های ترکی را در قالیچه‌های بافته شده در ترکیه و قفقاز پیدا خواهید کرد. از سوی دیگر گره ایرانی در کشورهایی مانند هند، پاکستان، چین و سایر کشورهای اروپای شرقی و آسیایی یافت می‌شود. با کمال تعجب، در ایران می‌توانید فرش‌هایی را پیدا کنید که از هر دو نوع گره ساخته شده‌اند، اگرچه احتمالاً هرگز فرشی را پیدا نمی‌کنید که هر دو نوع را در یک قطعه به کار برده باشد.

سخن پایانی

در مجموع در بررسی انواع گره‌ها در فرش ایرانی باید بدانید که یکی دیگر از انواع گره‌ها، گره جفتی است. این گره با عبور از چهار نخ تار به جای دو تا ایجاد می‌شود. گره جفتی نشانه کسی است که با عجله فرش را کنار هم می‌چیند و در ساخت فرش، هم تراکم و هم کیفیت گره را قربانی می‌کند. فرش‌هایی که با گره جفتی ساخته می‌شوند، دوام کمتری دارند و اغلب درشت به نظر می‌رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *